Jantun Lokikirja – Esittelyssä miehistö ja vene (Avance 36)

Jutut 17.04.2015

Ensimmäisessä osassa: Päätös, kauppa ja Tesla Ruotsista kotiin.

Oli vuosi 2008, loskainen ja pimeä lokakuinen lauantai. Kylmä pohjoistuuli värisytti ikkunoita. Olimme vaimoni Keihäsen kanssa istumassa iltaa veljeni Tonin ja tämän vaimon Riinan luona Kalliossa.

Muistelimme kuinka olimme edellisenä kesänä olleet nelistään viikon reissussa vanhempieni Bella 655:lla. Matka oli onnistunut, meri ja saaristo olivat jättäneet meihin kaikkiin syvän jäljen.

Me olimme Tonin kanssa purjehtineet lapsuudessa perheemme kanssa, Riinalla ja Keihäsellä oli vähemmän veneilykokemusta.Illan edetessä Toni yllättäen kysyi, että pitäisikö meidän hankkia yhteinen purjevene. Viinin painikkeena idea tuntui hyvältä, tosin ei siinä vaiheessa vielä kovin konkreettiselta. ”Ai oikeesti”, ”Ei kai”, ”Njaa”, ”No juu”, ”Aika kallista”, ”Niin no kimpassa”, ”Miksei”, ”Hei tykkäänkö mä purjehtia”…

Tonilla oli kasvoillaan ovela ilme, kun hän kutsui meidät tietokoneen ääreen. Kävi ilmi, että ehdotus ei ollutkaan hetkellistä viinin huumaa. Toni oli suunnitellut tätä jo pidemmän aikaa, ja esitteli meille nyt listan myynnissä olevia veneitä, jotka sopisivat kokonsa ja hintansa puolesta yhteiseksi veneeksemme. Toki oli listalla mukana muutama kalliinpuoleinen venekin ”tunnelmaa luomaan”. Ja kyllä Toni tiesi mitä teki, sillä loppu illasta Keihänen oli jo valmis myymään kaiken omistamamme ja vähän muidenkin, jos saisimme Swanin. Illan päätteeksi päätimme kuitenkin vielä syventyä asiaan ja kartoittaa mahdollisuutemme.

Siitä illasta kuukausi ja meillä oli taskussamme uunituoreet lainalupaukset pankista. Vielä pari kuukautta ja matkasimme Ruotsiin katsomaan veneitä (kruunu oli silloin sopivan heikko). Tästä viikko ja sähköpostiin kilahti omistuspaperit. Ja vielä neljä kuukautta, niin purjehdimme Teslan lahden poikki kotiin.Tänä kesänä alkaa meidän seitsemäs purjehduskausi Teslan kanssa.

(Kuva 2:) Teslan miehistö: Toni, Minä, Riina ja Keihänen. Mukana myös Keihäsen veli Niki (toinen vasemmalta), joka oli ottanut merivoimista purjehduslomaa.

Teslan osto

Array

"Har ni sett en vackrare båt!” huudahti suunnittelija Peter Norlin, kun ensimmäinen Avance 36 lipui ulos Pietarsaarelaisesta veneverstaasta. Paatin pieni perä, solakka runko ja virtaviivainen habitus, olivat asioita joihin myös me ensisilmäyksellä ihastuimme. Vaikka vene oli pressujen peitossa ja seisoimme Tonin kanssa sääriä myöten sohjossa Åkerbergan venesatamassa, Tukholman pohjoispuolella, pystyin jo kuvittelemaan miten vilkuttelisin ylpeänä (mutta hillitysti) kanssaveneilijöille Teslan sitloodasta.

Se oli sillä selvä. Tiesimme heti, että tämä on meidän veneemme. Näön ja kohteliasuuden vuoksi tarkastelimme venettä vielä tunnin ja juttelimme niitä näitä omistaja Claesin kanssa. Lopuksi kättelimme ja sovimme palaavamme asiaan kun pääsemme takaisin Helsinkiin, sillä pitihän meidän vielä neuvotella vaimojemme kanssa, jotka eivät töiden takia olleet päässeet paikalle.

Kävelimme takaisin bussipysäkille, Tonilla ja minulla oli hymynkareet suunpielissä. Aina kriittinen faijakin myönsi, että kyseessä oli merikelpoinen paatti. Mietimme, että kannattaako kaupantekoa venyttää, mitä jos joku ostaa veneen nenämme alta? Vaikka Claes oli kyllä luvannut odottaa päätöstämme, me emme pystyneet enää odottamaan. Kyllä vaimot ymmärtävät, kun Teslan näkevät.

Pysäkiltä soitimme Claesille ja ilmoitimme, että kiinni veti, me viemme tämän veneen takaisin Suomeen.

• Array

(Kuva 3:) Suomalaiset veneenostajat ruotsalaisessa puutarhalähiössä. Faija (vasemmalla) oli tullut mukaan varmistamaan, etteivät pojat tee mitään tyhmyyksiä.

(Kuva4:) Toni ilmeisen tyytyväisenä tarkastamassa Teslan perää.

(Kuva: 5) Ruotsalaisella bussipysäkillä, Toni soittaa veneen omistajalle ja ilmoittaa päätöksemme. Faija seuraa haukkana vierestä, ettei nyt vaan syntyisi huonoja venekauppoja.

Teslan haku

11/5/2009

Stockholm, Wasahamnen

59°19,37 N 18°5,37 E

Tänään lähdemme Tonin kanssa tuomaan Teslaa kotiin. Keihänen ja Riina tulivat Tukholmaan meitä saattamaan, mutta joutuvat töiden takia jättämään purjehduksen väliin. Teslan lämmityslaite ei toimi, yritämme päästä satamiin, josta saisi sähköä, että voisimme käyttää Webastoa. Mittasin aamulla kuumeen: 38,2 °C. Tästä tulee jännä reissu.

(Kuva: 6) Djurgårdenin satamassa hetkeä ennen lähtöä, ilmassa on suuren meriseikkailun tuntua ja vain muutama aste lämmintä. Mukana matkassa myös basilika nimeltä Hjördis.

12/5/2009

Furusund

59°39,6 N 18°55,2 E

Kuumetta: 38,9 °C

Saavuimme eilen illalla Furusundin vierasvenesatamaan. Satama ei ole vielä auki yleisölle, mutta ystävälliset ruotsalaiset lämmittivät meille saunan ja antoivat sähköä – maksutta.

Matkalla näimme Keihäsen ja Riinan, jotka matkasivat Silja Linellä ohi ja vilkuttivat meille kannelta. Haikeaa, mutta miehistä.

Kuulimme, että kuuluisa ruotsalainen iskelmälaulaja Evert Taube on kirjoittanut paikasta laulun: Vals i Furusund. Pitää hankkia se käsiin, kun pääsemme kotiin.

(Kuva: 7) Kuulas ilta Furusundissa.

13/5/2009

Rödhamn

59°59,1′ N 20°06′ E

Kuumetta: 38,2 °C

Suomen puolella. Ahvenanmeren ylitys sujui hienosti laitamyötäisessä ja auringonpaisteessa. Toni oli enimmäkseen pinnassa ja minä tarkkailin sisältä käsin, salongissa maaten, ettei hän putoa mereen. Ei pudonnut.

Rödhamnin satama oli kiinni, emmekä saaneet sähköä. Takana on raikas yö.

Kuume on laskusuunnassa ja olo kohentunut.

(Kuva: 8) Nyhamnin tuuliviirit toivottavat meidät tervetulleiksi koti-Suomeen.

14/5/2009

Kökar, Hellsö

59°57,0’ N 20°55,3’ E

Kuume on lähes tipotiessään ja ilmat lämpenevät.

Söimme matkalla ruotsalaista leipää ja makkaraa, leipä oli hyvää saaristolaista, mutta makkara ei vetänyt vertoja meikäläisten vastaavaan.

Saaristo kimaltelee kevätauringossa. Kaikkien maailman ihmisten pitäisi kerran elämässään päästä Suomen saaristoon. Pitäisikö perustaa matkatoimisto?

(Kuva: 9) Matkasmörgarit à la kalsari-chef. Resepti: leipä, sinappi, makkara ja sipuli.

(Kuva: 10) Laiturijumppaa Kökarissa

15/5/2009

Kasnäs

59°55,2′ N 22°24,5′ E

Jes, kuume poissa. Jes, pääsimme suihkuun. Jes, saimme sähköä. Nyt sujuu.

Jouduimme tosin ostamaan sähköjohtoon välikappaleen, joka oli aika kallis. Näköjään Ruotsin malli ei aina käy täällä Suomessa.

Päivän viisaus: Tarvitsevalla ei ole neuvotteluvaraa.

16/5/2009

Hanko, Hangö

59°49,2´ N 22°58,3´ E

Ystävämme Juppe tuli tänään täydentämään miehistöämme. Sen kunniaksi hinasimme Tonin mastoon.

Meillä oli myös matkan ensimmäiset naapurit. Vanhempi pariskunta purjeveneessä. Vaimo kutsui miestään Kippariksi. Kipparilla oli kipparilakki ja hän imi pitkin iltaa pitkällä pillillä jotakin ruskeasta paperipussista (veikkaamme halpaa tölkkiolutta). Kipparilla oli myös paljon mielipiteitä meidän veneemme kunnosta ja puutteista. Mukavia ihmisiä.

(Kuva: 11) Toni 16 metrin korkeudessa, tähystämässä maisemia ja korjaamassa jumittunutta tuulensuunnan osoitinta.

17/5/2009

Jussarö (suom. Jussaari)

59°49.6´ N 023°34.1´ E

Lyhyt legi. Paljon kryssimistä. Ehdimme hyvin perille ennen auringonlaskua.

Juppe oli tuonut mukanaan – niin kuin kunnon suomenruotsalaisen kuuluukin – rapuja, joista saimme oivan illallisen.

Pääsimme myös saunaan, joka on yksi hienoimmista, jossa olen käynyt. Valtavan kokoinen, betoniset lauteet, metriset lämmityshalot.

(Kuva: 12) Rapufiesta Teslan sitloodassa.

18/5/2009

Inkoo, Keihäsen faijan mökki

Lämmintä piisasi ja pääsimme kokeilemaan spinnua. Ajatuksena oli, että purjehtisimme Barösundin läpi spinnulla, sillä se oli kuulemma kovien jätkien hommaa.

Saimme spinnun ylös, mutta se ei istunut hyvin. Claes oli varoittanut, että toinen spinnuista on liian iso. Sen me olimme ottaneet mukaan. Tuuli yltyi ja Tesla ampaisi kohti Barösundin kapeikkoa. Onneksi miehistö oli valppaana ja saimme viime hetkellä spinnun alas. Ja mikä parasta, muita veneitä ei ollut lähettyvillä todistamassa tiukkoja liikkeitämme.

Inkoossa tapasimme vaimomme, mikä oli kivaa.

19/5/2009

Jollas, Kotisatama

Matka oli tiukka, mutta reilu. Pääsimme tutustumaan Teslaan ja tämän luonteeseensa, ja opimme toisistamme paljon. Muun muassa sen, että kolmekymmentä vuotta vanhalla,13 hevosvoiman Volvo Pentalla ei paljon pakitella.

Kun Ruotsissa irtauduimme laiturista Claesin ja hänen vaimonsa vilkuttivat ja huikkasivat itkuisina peräämme: ”Ta hand om henne.”

Kyllä Claes ja Claesin vaimo, me pidämme hänestä hyvää huolta.

Avance 36:

Vene: Avance 36
Nimi: Tesla (Ensimmäinen omistaja oli sähköinsinööri)
Valmistusvuosi: 1979
Suunnittelija: Peter Norlin
Rakennuttaja: Avance Yachts (FIN)
Miehistö: Janttu ja Keihänen sekä Toni ja Riina
Kotisatama: Jollas (Itä-helsinki)
Janttu Rosvall
Janttu Rosvall on helsinkiläinen kirjoittaja ja veneilijä, joka haaveilee vanhasta Swanista, mutta tosipaikan tullen ei luultavasti pystyisi luopumaan nykyisestä veneestään. Tässä juttusarjassa Janttu kertoo kokemuksistaan merillä olosta ja mm. kymmenen parasta Saaristomeren satamaa.

Kommentit

Rekisteröityminen on yksityiskäyttäjälle ilmaista:

, cm3, kW

Uusi maksutapa - Mobiilimaksu

Mobiilimaksu on uusi helppo ja nopea maksumuoto, jolla voit maksaa suoraan puhelinlaskullasi ilman rekisteröitymistä suoraan Internet-selaimesta.

Palvelu toimii kaikilla laitteilla, kuten matkapuhelimet, tabletit ja tietokoneet, joissa on Elisan, Saunalahden, Telian tai DNA:n data-yhteys. Mobiilimaksun käyttäminen on mahdollista, kun käytät laskutuskelpoisen liittymän datayhteyttä. Elisan ja Saunalahden liittymillä Mobiilimaksu on mahdollinen millä tahansa yhteydellä (vaatii liittymän numeron syöttämisen).

TAI

Kirjaudu sisään

Näytä

Sinulla on keskeneräinen ilmoitus. Mitä haluat tehdä?